Pages

Tuesday, December 14, 2010

14. desember: Praktisk dag


Faksimile: Aftenbladet.no
For noen juler siden laget jeg en veldig praktisk liste, med 24 veldig praktiske tips. Hvis du for eksempel har en lysestake som er full av stearin, og du ikke vil at den skal være full av stearin, men du orker ikke å anstrenge deg for å gjøre noe med det, er denne listen noe for deg. I følge meg selv skal det da være lurt å legge lysestaken i fryseren en times tid - da er det lett å skrelle av stearinen uten at metallet i staken blir skrapet opp. Det hadde jeg glemt. Det er også et godt tips for hvordan man fjerner rødvinsflekker blant de 24. Det skal jeg benytte meg av. Men jeg har ingen rødvinsflekker verken her eller der akkurat nå, så det må jeg gjøre noe med aller først. Setter det på gjørelisten for i kveld.

Tipsene er hentet fra diverse nettsteder fulle av gode og mindre gode kjerringråd. Ett nettsted som er stinn av tips, er http://www.kjerringrad.com/


…og til jul ønsker jeg meg…

En stor boks med overskudd!
Fra kunstprosjektet "Drømmedisken"

- varer man burde få kjøpt over disk.

2011-kalender med alle bildene fra drømmedisken
kan bestilles fra http://www.sirigjelsvik.no/

2 comments:

  1. Du har en fin julekalender, Siri, og jeg liker også prosjektet med varer man burde få kjøpt over disk!
    Men jeg vil komme med en liten innsigelse til rødvinsflekkfjernetipset ditt. Salt er veldig bra til å fjerne mesteparten av flekken. Men det som da er igjen, festes av saltet. Salt er det man bruker for å fiksere farge når man farger klær i maskina etc. Potetmel har jeg aldri prøvd, men selv må jeg innrømme at jeg holder en knapp på store mengder kaldt vann. Det har gjort susen for meg flere ganger! (Hørte jeg slepphendt?)

    ReplyDelete
  2. Marte! Hyggelig at du liker julekalenderen og drømmedisken. Og takk for strålende rødvinsinnsigelse. Du har helt sikkert rett. God nordmann som jeg er søler jeg uansett alt for lite rødvin til at jeg har noen empiri på dette.
    En gang gestikulerte jeg sånn da jeg fortalte noe jeg mente var uhyre spennende, at jeg slo til rødvinsglasset mitt. Det fløy i en fin bue over bordet, og innholdet dekket mannen som satt tvers overfor meg, fra topp til tå. (Sorry, Einar!) Min gode og handlekraftige venninne satt rett ved siden av ham. Hun grep resolutt saltkaret, og saltet ham ned. Der satt han. Vi har ikke noe særlig kontakt i dag. Men hvis jeg gjør noe slikt igjen, skal jeg heller skylle ham i store mengder kaldt vann.

    ReplyDelete