Pages

Friday, December 10, 2010

10. desember: Bare et øyeblikk

Et langt øyeblikk her, takk.
Mitt nyttårsforsett for 2010 var å samle på øyeblikk. Store, små, fine og rare. Det er noe av det hyggeligste jeg har samlet på. (Såpass hyggelig, faktisk, at en del av utstillingsprosjektet jeg hadde i sommer het nettopp 365 øyeblikk).

Her er noen 2010-øyeblikk:
  • Kino med Barn1 & Barn2. Barn2 ville sitte i midten. Barn1: "OK. Men da har du ansvaret for å vekke mamma!" (14.3)
  • Vi kjøpte fire kilo fuglefrø, type solsikke, for å mate bæremeiser, spøkefugler og suppegjøker. Barn2 sørget for at frøene ble plantet, neve for neve, i alle potteplantene inne. Derfor får fuglene brød. Gult er kult. (9.12)
  • "Eg ska ud. Me ska lega kamiar". "Hva er kamiar?" "Eg vettsje. Det e svensk. Men me ska lega det, så eg må ha buksa på". (Barn2, 5.11)
  • Innførte vinlotteri på hjemmekontoret. (8.10)
  • Sent ute i dag. Glemte å levere mellomsten i barnehagen, noe hun høflig gjorde meg oppmerksom på fra baksetet etter noen kilometer. (12.3)
  • Nebbdyr svetter melk. Visste du ikke det? Jeg er glad vi ikke har noen nebbdyr i familien. (Barn1, 14.11)
  • Barn3 har sluttet med bleie. Offisielt. Ni år med bleieskift er over. Champis! (15.6)
  • Rapport 13. juni: Har ett barn i fjelltelt på plenen og ett barn i beduintelt på verandaen. Mannen er skravlende leggesjef, med campingstolen og kaffekoppen godt plassert i solveggen foran naboens garasje. I beduinteltet klages det over høy breking fra beitet. Ellers intet at melde fra sirkuset i aften.

Kveldens øyeblikk var sånn:
Hjem fra jobb. Ganske trøtt. Hente barn. Ganske trøtte de også. Må lage middag. Bør absolutt skrive julekort, siden posten truer med å ikke levere dem før jul om vi ikke får dem avgårde før 16. desember, og det er 16. desember plutseligere enn jeg (julekortansvarlig) liker å tenke på. I det hele tatt.
 
Vi blåser i julekortene. Kryper heller opp i sofaen, inn i sofakroken, i en slags haug med ti armer og ti bein, ser på Astrid Lindgrens jul og spiser popcorn. Fine kvelden.
 
Jeg skal fortsette å samle på øyeblikk. Jeg tror det er mye sunnere enn slow food, raw food, GI, bmi, bmw og hva det nå heter alt sammen, både på kort og lang sikt.


  
…og til jul ønsker jeg meg ennå flere…
...øyeblikk!
Fra kunstprosjektet "Drømmedisken"

 
- varer man burde få kjøpt over disk.
2011-kalender med alle bildene fra drømmedisken
kan bestilles fra http://www.sirigjelsvik.no/

No comments:

Post a Comment