Pages

Friday, March 19, 2010

Webraffing på UiS: Teori vs praksis (0-1)

I dag webraffet jeg meg inn på UiS; UGÅ arrangerte temadag om sosiale medier. Jeg er ikke student, derav w-raffingen. Men ut fra oppmøtet å dømme var det ikke så mange studenter på UiS i dag i det hele tatt - nesten tomt i salen. Og det var dumt, for det var en morsom kombo som entret scenen.

Even Sandvold Roland, den såkalte "drittungen" til Geelmuyden.Kiese, holdt eksemplarisk lærebokforedrag om sosiale medier. Mye å melde, nyttige notater med hjem.

Trine Grung snakket også om sosiale medier, men fra et helt annet ståsted. Hun har skapt sin egen arbeidsplass med utgangspunkt i bloggen sin (etter at hun mistet en annen jobb av samme grunn, ref. Elin Tvedt-saken).

Roland var politisk korrekt, Grung var befriende lite opptatt av å være det. Ja, jeg noterte mest under Rolands innlegg. Men vel hjemme, med en halvtimes surfetid til rådighet, legger jeg den heller på Grung.

Korrekt er bra, og noen ganger helt riktig. Men korrekt er ikke provoserende, engasjerende og underholdende. Geelmuyden.Kiese skriver blogginnlegg på vegne av kundene sine. Trine Grung skriver dem helt selv. Enig i det hun har å melde? Slett ikke alltid. Tenker jeg "løs kanon på dekk"? Noen ganger. Men strømlinjeformede, markedstilpassede, gjennomanalyserte, SEO-vennlige innlegg er omtrent like interessant som å vaske og tanke bilen. Nyttig? Jada. Nødvendig? Av og til. Men mojo? Zip. Jeg vil heller la noen andre ta seg av vasking og tanking, mens jeg går på kafé med Trine Grung.

Og så lenge web-suksess måles i antall klikk, tid brukt og/eller faste lesere, vinner praksis over teori.

No comments:

Post a Comment