Pages

Saturday, February 27, 2010


Yesterday’s the past, tomorrow’s the future,
but today is a gift. That’s why it’s called the present.
“The Family Circus”, Bill Keane 1994

Jeg tok med kameraet da meldingene fra Chile om jordskjelv og tsunamivarsel begynte å tikke inn. Til ett av de fineste stedene jeg vet; Kulturstien på Bru. (Tilfeldig nok ligger veldig mange av Verdens Aller Fineste Steder nettopp på Bru. Veldig praktisk).

"NÅ" står det med store bokstaver, midt på et jorde.

Jordskjelv og tsunamier kommer i mange varianter. Noen i form av naturkatastrofer, som rammer mange. Noen i familieutgave, som rammer færre, men treffer dem det gjelder akkurat like hardt. Sykdom, død, ulykker, vonde skilsmisser.

Jeg har irritert meg over snøen som aldri forsvinner. Jeg rekker sikkert å irritere meg mer over den før den er borte. Jeg har irritert meg over vannkoppstafett, nattevåk og et hus som blir rotete fortere enn vi rekker å rydde. At jeg setter meg ned ved pc'en for å jobbe og blir nedrent av småtroll som vil sitte på fanget og være med å trykke på tastaturet. At noen smugspiser sjokoladen jeg trodde jeg hadde gjemt på et lurt sted. At det er kul umulig å lese så mye som en side av lørdagsavisen uten at noen maser. Jeg kommer til å fortsette å irritere meg over alt dette også.

Men hvis jeg kjenner etter akkurat nå, har jeg det kjempefint. Mer på grunn av enn på tross av alle de små hverdagsirritasjonene. Ingen jordskjelv eller tsunamier i verken den ene eller den andre varianten. Jeg er kanskje en av de heldigste i hele verden. Du også. Det er viktig å huske på, og nyte. Hva som skjer i morgen, er det ingen som vet.

Uansett hvilken form naturkatastrofer kommer i, vet vi at barn er mest sårbare. Jordskjelvet i Chile eller på Haiti kan vi ikke gjøre noe med. Men fra vår lune sofakrok, mens vi nyter hvor bra vi har det, kan vi bidra til at noen som ikke har det så bra kanskje får det bittelitt bedre.

Redd Barna og SOS Barnebyer er eksempler på organisasjoner som er i beredskap i Chile, på Haiti og andre steder i verden hvor barn trenger hjelp. Løp og kjøp.  


No comments:

Post a Comment